Zápis z Komise pro etiku ze 16. června 2010


Zpráva o činnosti Komise pro etiku byla předána novému vedení SNČR a je umístěna na webu syndikátu.
Někteří členové informovali, že v dalším volebním období již v KPE pracovat nemohou. Komise bude proto ve spolupráci s novým vedením SNČR doplněna o nové členy. Předsedkyně KPE je během léta osloví. Připraví také ve spolupráci s ing. Čermákem model, jak by bylo možné průběžně sledovat podání a rychleji reagovat na podněty.
Předsedkyně komise děkuje všem za jejich obětavou a bezplatnou práci a přeje hodně štěstí jak těm, kteří již pokračovat nebudou, tak těm, kteří vytrvají.

Nová podání:

Stížnost na časopis Neireport, že přebírá texty z jiných periodik a internetu, např. časopisu ProŽeny. Byl dotázán server ProŽeny. Za redakci odpověděl Michal Snížek:
„Souhlas s uveřejněním jsme časopisu Neireport rozhodně nedali, ani Vít Pokorný, ani sama redaktorka. Dnes jsme zjistili, že nám ho „ukradli“, v aktuálním čísle i rozhovor s Annou Polívkovou. Vedení ještě dnes kontaktuje šéfredaktorka časopisu, rozhodně budeme požadovat kompenzaci a zvažujeme právní kroky“. 
Komise upozorňuje na to, že nejde o ojedinělý případ. Některá periodika, např. Rytmus života (původně rozhovor se Zuzanou Bydžovskou v MFD), přebírají články z jiných novin, aniž by uvedla zdroj. V časopisech pak není uveden ani původní autor, ani zkratka. Problém je hlubší, viz Příloha 1.

* Stížnost na Znojemský deník na článek Otevřený dopis o praktikách na znojemské radnici určený lídrům politických stran. Stěžuje si starosta a tajemník radnice. Bude osloven šéfredaktor Znojemského deníku.

Řešená podání:
* Stížnost Českého statistického úřadu na časopis Respekt a Hospodářské noviny – články Do srdce temnoty a Korupce je všude. Materiál převzala kolegyně Bystrovová. Všichni členové komise se na text podívali – byl přeposlán. 
Odpověděl šéfredaktor – viz příloha 2. Kolegyně Bystrovová ve svém vyjádření k případu uvádí: Pokud jde o stížnost na článek Respektu Do srdce temnoty, podle mého názoru má stěžovatel - Český statistický úřad - pravdu v tom, že text byl vypracován s apriorní představou jeho vyznění. 
To je nešvar, který nelze obhájit dobrými úmysly autorů. Zcela přesná je Obsahová analýza článku, kterou pro ČSÚ vypracoval PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. Vyplývá z ní, že autoři jednu stranu prezentují s pochopením a druhou vykreslují do negativního obrazu. Ne přímo, ale jednoduchými "triky" novinářského jazyka, v podstatě těžko uchopitelnými, ale s jasným výsledkem.
I když si uvědomujeme, že v článcích Respektu a podobně laděných i dalších v Hospodářských novinách, jež stěžovatel připojil ke svému podání, jde o závažné problémy, náznaky či přímo nařčení, jež z těchto textů vyplývají, jsou natolik výbušné, že právě proto je třeba naprosté objektivity v jejich prezentaci. Čtenář by měl mít možnost vlastního úsudku bez návodů a investigativní novinář by se měl obrnit trpělivostí a dohledat více zdrojů a nenechat se strhnout k tomu, aby do takto závažných textů pronikly jeho osobní preference

* Stížnost Mgr. Evy Krčmářové na článek Dušana Šrámka Ukradená tiskárna (vyšlo v Reflexu). Byla dotázána redakce, zda skutečně nedala prostor druhé straně, jak autorka píše. Přišla ještě další stížnost Ing. M. Brenka. Komise se opět obrátila na redakci Reflexu. Odpověď zatím nepřišla. Bude opět urgována. Redakce Reflexu slíbila reakci, která zatím nedorazila.

* Stížnost na materiál Radovana Daňka – Regiony ČT 24 – 17. dubna 2009. Stěžovatel dokládá, že materiál byl nepřesný, že redaktor byl upozorněn, že Třebíčský zpravodaj otiskl i článek opozice, nicméně ve výsledné reportáži to nebylo. Materiál je dostupný na http://.ct24/regionalni/52040-opozice-kritizuje-trebicske-oddeleni-komunikce/video/1
Kolega Velíšek informoval o tom, že s autorem reportáže hovořil. Redaktor Daněk uvedl, že Třebíčský zpravodaj je kauza, která si už vyžádala víc reportáží a víc stížností. Jde o to, že zmíněné periodikum je v rukou místní radniční koalice zástupců dvou stran, což budí rozhořčení opozice. Kolega Velíšek upozorňuje na to, že v natočené reportáži mluvili obě strany sporu.
Jedni tvrdili, že jiné názory než ty radniční na stránky zpravodaje neproniknou, druzí list obhajovali. 
Regiony ČT 24 dali KPE k dispozici i dopis, který měl být stěžovatelům odeslán. Komise konstatuje, že jde o případ tzv. radničních tiskovin, které vydává zastupitelstvo a opozice si na ně stěžuje. Opět je sporné, zda jde opravdu o noviny.


Příští schůze se bude konat po prázdninách, 8. září, od 18 hodin na FSV UK, Smetanovo nábřeží 6, místnost č. 108, již v novém složení
Zapsala B. Osvaldová

Příloha č. 1
Mladá fronta DNES 02.07.2010 - (zah) - Ze světa - str. 06
EU chce chránit obsah novin

BRUSEL Evropská komise se bude zabývat ochranou novin před zneužíváním jejich obsahu. Předseda Evropské komise José Manuel Barroso to uvedl na setkání se zástupci evropských vydavatelů novin sdružených v asociaci ENPA. Komise by se měla zabývat tím, jak zabránit porušování autorských práv přebíráním novinových článků a jejich následným publikováním například nejrůznějšími internetovými vyhledávači.
„Role novin je nenahraditelná,“ prohlásil Barroso s tím, že mají zásadní vliv na určování agendy a budování společenského povědomí. Komise si je podle Barrosa velmi dobře vědoma důležitosti novin v oblasti zpravodajství a také jako prostředníků k zachovávání plurality názorů. Barroso ujistil vydavatele, že evropské instituce budou velmi dbát na dodržování zásad svobody tisku a budou se zabývat také „digitální agendou“, která by měla reagovat na rychle se měnící trh v oblasti poskytování informací.
Asociace vydavatelů, kterou na jednání zastupovali vydavatelé listů jako Le Figaro, Daily Mail, La Libre Belgique a také Karl Hans Arnold, předseda představenstva společnosti Mafra, která vydává MFDNES a Lidové noviny, zdůraznila rostoucí potřebu důsledného dodržování autorských práv a uplatňování copyrightu na obsah. To pomůže chránit investice, které vydavatelé vkládají do tvorby obsahu novin.
Novinové zprávy a články jsou velmi často zdrojem obsahu pro ostatní druhy médií. Proto vydavatelům záleží na jasných pravidlech pro udělování souhlasu s přebíráním článků a také plateb za jejich publikování v jiných médiích. Tato potřeba vzrostla zejména kvůli tzv. internetovým agregátorům zpráv, které vybírají články z novin a nabízejí je na svých webových stránkách bez ohledu na práva jejich tvůrců. Podobné téma se již delší dobu řeší ve Spojených státech, zejména mezi vyhledávačem Google a velkými americkými vydavateli. Evropská asociace vydavatelů novin (ENPA) sdružuje dohromady 5 200 novinových titulů ze 23 zemí EU a také Norska a Švýcarska. Minulý rok výrazně kritizovala náhubkový zákon přijatý českými politiky.

Příloha 2
Vážení kolegové,
jsem rád, že jsme dostali od Komise pro etiku Syndikátu novinářů prostor pro vyjádření, a to přesto, že redaktoři Respektu nejsou členy syndikátu. Bohužel jsem ale nedostal stížnost, kterou Statistický úřad ČR zaslal, takže nevím, k čemu přesně se mám vyjádřit.
Považuji ale za důležité sdělit, že je pro mě relevantní pouze to, když někdo upozorní na faktické nedostatky článku. Je podle mě nepřijatelné, aby tu docházelo pouze k pocitovému, subjektivnímu hodnocení jazykové stránky textu. Zmiňuji to i vzhledem k existenci slabé analýzy Tomáše Trampoty, kterou si u něj zadal Statistický úřad. Pan Trampota uvádí: 
„Z hlediska sledovaných indexů objektivity článek Do srdce temnoty vykazuje jisté prvky stranícího přístupu autorů a negativní přístup zejména k představitelům ČSÚ a k osobě Radka Holiše. Naopak představuje výhradně pozitivní postoj k postavě Vladimíra Kováře a nekritický přístup k informacím od tohoto zdroje. Do jaké míry výsledná podoba článku reflektuje postupy a situace vzniklé během jeho produkce nelze vysuzovat.“ 
Doporučuji věnovat pozornost poslední větě, která jinými slovy říká: Nebyl jsem u vzniku textu, takže nemohu soudit jeho pravdivost. Ano, to je důležité. Pan Trampota rozhodně neprovedl „obsahovou analýzu“, maximálně jazykovou, což je může být i zajímavé hodnocení, ale nic víc.
Členka etické komise paní Bystrovová s analýzou pana Trampoty souhlasí a říká: „text byl vypracován s apriorní představou jeho vyznění“. Tomu nerozumím - existuje vůbec článek, který není vypracován s představou o jeho vyznění? Každý text má mít začátek a konec. Tomu se říká novinařina.
Paní Bystrovová také uvádí, že mělo být více zdrojů. Jakých? Koho a na co by se ještě zeptala? Potřebovali bychom relevantní kritiku. Navíc bych očekával, že komise vypracuje vlastní analýzu a nebude spoléhat na externí zdroj, který si navíc sama neurčila. 
Rádi bychom zde ocitovali ze závěru renomované společnosti Media Tenor, která se analýzou článků zabývá léta, má prestiž a zahraniční zkušenost. V závěru jejich práce se píše: 
„Článek s názvem Do srdce temnoty, který se týká údajně zmanipulovaného tendru na software pro Český statistický úřad, je zpracován spíše korektně. Přestože je velice těžké rozplést kauzu, v níž je zapleteno mnoho hlavních subjektů, autoři se nepřiklání na žádnou ze stran; snaží se o neutralitu, kterou dosáhli poukázáním na nesrovnalosti, popřípadě pochybení či nestandardní postup jak u Českého statistického úřadu, R. Holiše, ale také u podnikatele V. Kováře.“
I společnost Media Tenor nás upozornila na dílčí chyby, ale zásadní závěrečné sdělení je uvedeno výše. 
Věřím tedy, že etická komise nezůstane u pocitového hodnocení, protože stojí před zásadním rozhodnutím: Dá se vůbec v Česku provádět investigativní novinařina?
Jak už jsem řekl, neznám stížnost úřadu, takže nevím, na co si stěžuje. Vím ale, jak těžko článek vznikal, protože úředníci ve svých vyjádřeních kličkovali a odmítali nám sdělit zásadní informace, které přitom nebyly tajné.
Rád bych zde připomenul nález Ústavního soudu IV. ÚS 23/05, který se zabýval stížností redaktorky České televize na prohrané pře se soudkyní Stanislavou Pýchovou. Té se nelíbila reportáž ČT o komunistické minulosti soudců a tedy i o její minulosti. Soudkyně uspěla u řady soudů nižších instancí s tím, že v reportáži byly věcné chyby.
Ústavní soud ale dal za pravdu redaktorce. V nálezu soudu stojí, že redaktorka se všechny informace „snažila ověřit“, ale úřady ani sama soudkyně (odmítla se s ní vůbec setkat) jí „potřebné informace neposkytly a znemožnily tak nejsnazší a nejsamozřejmější cestu k potvrzení nebo vyvrácení hypotézy“. A tak: „Nelze však přehlížet, že omezování přístupu k informacím nutí novináře k autocenzuře, či dokonce opuštění tématu, což může oslabovat roli žurnalistiky při kontrole moci,“ takže není divu, že se redaktorka „nenechala odradit a svou hypotézu ověřovala analýzou pro ni dostupných rozhodnutí“. Jinými slovy – za případné nedostatky novinářské práce mohou i ti, kteří jim neposkytují informace.
S pozdravem, Erik Tabery

